1. "Wykaz linii, łącznic i torów łączących" wprowadza się w związku z dostosowaniem wykazu dla celów komputerowych.
2. Zachowuje się istniejącą kilometrację linii i łącznic w terenie. W związku z tym kilometr początku nie jest początkiem kilometrowania (km. 0.000), lecz jest ustalony zgodnie z podanymi w punkcie 4 zasadami.
3. Linią kolejową jest element sieci kolejowej pomiędzy dwiema stacjami węzłowymi (lub końcowymi) posiadający własną kilometrację, numer i nazwę.
Łącznicą jest tor (tory) łączący dwie linie kolejowe, posiadający własną kilometrację, numer i nazwę, który nie został zaliczony do linii kolejowych.
Torem łączącym jest tor (tory) posiadający własną kilometrację nie będący w myśl definicji linią ani łącznicą, a stanowiący np tor dojazdowy do bocznic, do grup torów na dużych stacjach, tory tranzytowe na stacjach rozrządowych itp.
4. Kilometr poczatku linii, łącznicy i torów łączących ustala się w ich faktycznym (fizycznym) punkcie początkowym (z reguły innym niż teoretyczny początek kilometrowania 0.000 umieszczony w osi stacji, posterunku itp.).
Jeżeli linia, łącznica lub tor łączący odgałęzia się od innej linii, to jako kilometr początku należy przyjąć kilometraż początku rozjazdu odgałęziającego się od tej linii:
W przypadku, gdy linia rozpoczyna się przed osią stacji lub posterunku odgałęźnego linia ma swój kilometr o wartości ujemnej i jest to kilometr początku rozjazdu odgałęziającego się od tej linii:
W przypadku, gdy linia rozpoczyna się kozłem oporowym (tzn nie odgałęzia się od innej linii) kilometrm początku jest kilometr tego kozła oporowego i ma wartość ujemną:
Przy liniach, łącznicach i torach łączących odgałęziających się poza stacjami lub posterunkami początkiem kilometrowania i jednocześnie kilometrem początkowym jest początek rozjazdu odgałęziającego tor na tę linię, łącznicę lub tor łączący
Dla odgałęziających się w ten sposób linii lub łącznic wielotorowych kilometrem początku jest początek rozjazdu leżącego najdalej:
W przypadku odgałęzienia się linii, łącznicy lub toru łączącego na stacji kilometr początku ustala się w kilometrażu początku rozjazdu, po którym zasadniczo obywa się ruch na linię odgałęziającą
5. Analogiczne zasady obowiązują dla ustalenia końca kilometracji linii, łącznicy i toru łączącego.
6. Numeracja linii, łącznic i torów łączących jest
trzycyfrowa.
Numerami od 001 do 500 oznaczono linie, od 501 do 900 łącznice,
od 901 do 999 tory łączące.
7. "Wykaz linii, łącznic i torów łączących" zawiera w kolejności następujące rubryki:
8. W załączniku nr 1 do "wykazu linii, łącznic i
torów łączących" D29 określony jest podział linii,
łącznic i torów łączących na okręgi kolei państwowych,
kategorię i kolejność utrzymania.
Załącznik nr 1 zawiera następujące rubryki:
Szczegółowe objaśnienie zawartości znajduje się na stronie Załącznika 1.
9. Załącznik nr 1 do "Wykazu linii, łącznic i torów łączących"może zawierać w przyszłości inny sposób podziału linii, łącznic i torów łączących.