Oznaczenia wagonów pasażerskich
Dane o znaczeniu cyfr zaczerpnięte ze strony
PKP:
http://www.pkp.com.pl/technika/numery-o.html
Znaki i napisy umieszczone na wagonach osobowych służą do oznaczenia cech konstrukcyjnych i eksploatacyjnych wagonu, jego identyfikacji oraz informacji pasażerów.
Znaki te określone przepisami UIC i RIC można podzielić na:
1. napisy, których umieszczenie jest obowiązkowe, a ich brak jest podstawą odmowy przyjęcia wagonu przez inny zarząd kolei,
2. napisy, których ewentualny brak nie stanowi przeszkody w przyjęciu wagonu przez inny zarząd kolejowy,
3. inne napisy, nie wymagane przepisami UIC.
Ujednolicone w ramach UIC i OSŻD oznaczenia wagonów osobowych zostały wprowadzone na PKP w 1968 r.
Napisy i znaki, które muszą znajdować się na wagonie, powinny być rozmieszczone zgodnie z postanowieniami karty UIC 580; należą do nich:
- cecha zarządu kolejowego,
- ujednolicony numer wagonu,
- znak RIC i znak ogrzewania elektrycznego,
- masa własna wagonu [t] i liczba miejsc do siedzenia,
- system hamulca powietrznego i masa hamowania,
- znak dla wagonów z hamulcem rapid,
- termin ostatniej rewizji,
- oznaczenie klasy wagonu (na wagonach klasy 1 żółty pas szerokości 100 mm).
Numer wagonu osobowego składa się z dwunastu cyfr i zawiera zakodowane charakterystyki techniczne wagonu. Wagony PKP mają dodatkowe oznakowanie literowe (nie ujednolicone dla wszystkich zarządów kolejowych), na przykład:
Ujednolicony numer wagonu składa się z sześciu grup cyfr, przy czym trzecia, czwarta i piąta grupa cyfr jest podkreślona i stanowi tzw. numer właściwy wagonu. Cyfry grupy:
- pierwszej oznaczają rodzaj komunikacji, do której wagon jest przystosowany,
- drugiej określają zarząd kolei właściciela wagonu,
- trzeciej okreslają charakterystykę eksploatacyjną wagonu,
- czwartej określają maksymalną prędkość konstrukcyjną i urządzenia grzewcze,
- piatej stanowią kolejny numer wagonu w serii,
- ostatnia, szósta cyfra jest cyfrą samokontroli.
Znaczenie cyfr:
Cyfra 1 i 2 oznacza kategorię wagonu
50 - wagon tylko do ruchu krajowego (nie spełnia wymogów RIC)
51 - wagon do ruchu międzynarodowego (RIC), bez możliwości zmiany szerokości torów
52 - wagon do ruchu międzynarodowego (RIC), z możliwością zmiany szerokości torów
61 - wagon klasy EuroCity, bez możliwości zmiany szerokości torów
62 - wagon klasy EuroCity, z możliwością zmiany szerokości torów
65 - wagon do przewozu samochodów w pociągch pasażerskich
71 - wagon sypialny klasy TEEN, bez mozliwości zmiany szerokości torów
72 - wagon sypialny klasy TEEN, z możliwością zmiany szerokości torów
73 - wagon klasy EuroCity, w specjalnych pociągach
Cyfra 3 i 4 oznacza kolej która jest właścicielką wagonu
(patrz wagony towarowe)
Cyfra 5 i 6 mówi o typie danego wagonu
00 - Prywatny wagon pocztowy
06 - Prywatny wagon sypialny
07 - Prywatny wagon sypialny
08 - Prywatny wagon jadalny
09 - Prywatny wagon przedziałowy/salon/dyskoteka/ i inne specjalne
10 - wagon 1 klasy z 10 przedziałami lub 20-21 rzędów siedzeń
11 - wagon 1 klasy z 11 przedziałami lub 22-23 rzędy siedzeń
12 - wagon 1 klasy z 12 przedziałami lub 24-25 rzędy siedzeń
13 - wagon 1 klasy, 3 osiowy
14 - wagon 1 klasy, 2 osiowy
17 - wagon 1 klasy z 7 przedziałami lub 14-15 rzędów siedzeń
18 - wagon 1 klasy z 8 przedziałami lub 16-17 rzędów siedzeń
19 - wagon 1 klasy z 9 przedziałami lub 18-19 rzędów siedzeń
20 - wagon 2 klasy z 10 przedziałami lub 20-21 rzędów siedzeń
21 - wagon 2 klasy z 11 przedziałami lub 22-23 rzędów siedzeń
22 - wagon 2 klasy z 12 przedziałami lub 24-25 rzędów siedzeń
23 - wagon 2 klasy, 3 osiowy
24 - wagon 2 klasy, 2 osiowy
26 - wagon 2 klasy ,piętrowy
27 - wagon 2 klasy z 7 przedziałami lub 14-15 rzędów siedzeń
28 - wagon 2 klasy z 8 przedziałami lub 16-17 rzędów siedzeń
29 - wagon 2 klasy z 9 przedziałami lub 18-19 rzędów siedzeń
30 - wagon 1/2 klasy z 10 przedziałami lub 20-21 rzędów siedzeń
31 - wagon 1/2 klasy z 11 przedziałami lub 22-23 rzędów siedzeń
32 - wagon 1/2 klasy z 12 przedziałami lub 24-25 rzędów siedzeń
33 - wagon 1/2 klasy, 3 osiowy
34 - wagon 1/2 klasy, 2 osiowy
36 - wagon 1/2 klasy piętrowy
37 - wagon 1/2 klasy z 7 przedziałami lub 14-15 rzędów siedzeń
38 - wagon 1/2 klasy z 8 przedziałami lub 16-17 rzędów siedzeń
39 - wagon 1/2 klasy z 9 przedziałami lub 18-19 rzędów siedzeń
40 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (10 przedziałow)
41 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (11 przedziałow)
42 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (12 przedziałow)
43 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (3 przedziały 1 klasy i 5 przedziałow 2 klasy)
44 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (4 przedziały 1 klasy i 5 przedziałow 2 klasy)
45 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (5 przedziały 1 klasy i 3 przedziałow 2 klasy)
47 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (7 przedziałow)
48 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (8 przedziałow)
49 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do leżenia (9 przedziałow)
50 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (10 przedziałow)
51 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (11 przedziałow)
52 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (12 przedziałow)
53 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (10 1/2 przedziałow)
54 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (11 1/2 przedziałow)
57 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (7 przedziałow)
58 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (8 przedziałow)
59 - wagon 2 klasy z miejscami do leżenia (9 przedziałow)
60 - wagon sypialny z 10 przedziałami
61 - wagon sypialny z 11 przedziałami
62 - wagon sypialny z 12 przedziałami
63 - wagon sypialny z 9 przedziałami
64 - wagon sypialny z 10 przedziałami
67 - wagon sypialny z 7 przedziałami
68 - wagon sypialny z 8 przedziałami
69 - wagon sypialny z 9 przedziałami
70 - wagon sypialny ex-TEN z 10 przedziałami
71 - wagon sypialny ex-TEN z 11 przedziałami
72 - wagon sypialny ex-TEN z 12 przedziałami
73 - wagon sypialny ex-TEN z 10 przedziałami
74 - wagon sypialny ex-TEN z 11 przedziałami
77 - wagon sypialny ex-TEN z 7 przedziałami
78 - wagon sypialny ex-TEN z 8 przedziałami
79 - wagon sypialny ex-TEN z 9 przedziałami
80 - wagon specjalny
81 - wagon 1 lub 1/2 klasy z miejscami do siedzenia i z przedziałem bagażowym
82 - wagon 2 klasy z przedziałem bagażowym
83 - wagon 2 klasy z przedziałem bagazowym 2 lub 3 osiowy
84 - wagon 1 klasy z miejscami do siedzenia oraz z czescią barową
85 - wagon 2 klasy z miejscami do siedzenia oraz z czescią barową
87 - wagon restauracyjny z przedziałem bagażowym, lub wagon barowy z przedziałem bagażowym
88 - wagon restauracyjny
89 - wagon z salonem lub dyskotekowy
90 - wagon pocztowy
91 - wagon bagażowo-pocztowy
92 - wagon bagażowy - bez korytarza
93 - wagon bagażowy 2 lub 3 osiowy
94 - wagon bagażowo-pocztowy 2 lub 3 osiowy
95 - wagon bagażowy z korytarzem
96 - wagon do przewozu samochodów 2 osiowy
97 - wagon do przewozu samochodów 3 osiowy
98 - wagon do przewozu samochodów 4 osiowy
99 - wagon ekspozycja lub inny specjalny
Cyfra 7 i 8 oznacza predkość maksymalną i rodzaj ogrzewania
00 : 120 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
03-04 : 120 km/h, 1000V~17Hz
05 : 120 km/h, 1500V~50Hz
06 : 120 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
07 : 120 km/h, 1500V~50Hz & 1500V=
08-09 : 120 km/h, 3000V=
10 : 120 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
11-15 : 120 km/h, parowe & 1000V~17Hz
16 : 120 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
17 : 120 km/h, parowe & 1500V~50Hz & 1500V=
18-19 : 120 km/h, parowe & 3000V=
20-25 : 120 km/h, tylko parowe
26-28 : 120 km/h, parowe & 1500V~50Hz
29 : 120 km/h, inne
30 : 140 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
33-35 : 140 km/h, 1000V~17Hz
36 : 140 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
37 : 140 km/h, 1500V~50Hz & 1500V=
38 : 140 km/h, 3000V=
39 : 140 km/h, 1000V~17Hz & 3000V=
40-42 : 140 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
43 45 : 140 km/h, parowe & 1000V~17Hz
46 : 140 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
47 : 140 km/h, parowe & 1500V~50Hz & 1500V=
48 : 140 km/h, parowe & 3000V=
50-52 : 140 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
53-54 : 140 km/h, parowe & 1000V~17Hz
56 : 140 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
57 : 140 km/h, parowe & 1500V~50Hz & 1500V=
58 : 140 km/h, parowe & 3000V=
59 : 140 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 3000V=
60-68 : 140 km/h, tylko parowe
69 : 140 km/h, inne
70-71 : 160 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
73 : 160 km/h, 1000V~17Hz
74 : 160 km/h, 1500V~50Hz & 1500V=
75 : 160 km/h, 1000V~17Hz
76 : 160 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
77 : 160 km/h, 1500V~50Hz & 1500V=
78-79 : 160 km/h, 3000V=
80-81 : 160 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
84 : 160 km/h, parowe
85 : 160 km/h, parowe & 1000V~17Hz
86 : 160 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
87 : 160 km/h, parowe & 1500V~50Hz & 1500V=
88 : 160 km/h, parowe & 3000V=
89 : 160 km/h, inne
90-91 : 200 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
92 : 200 km/h, parowe & 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V= & 3000V=
93 : 200 km/h, parowe & 1000V~17Hz
94-95 : 200 km/h, 1000V~17Hz
96 : 200 km/h, 1000V~17Hz & 1500V~50Hz & 1500V=
97 : 200 km/h, 1500V~50Hz & 1500V=
98 : 200 km/h, 3000V=
99 : 200 km/h, inne
Cyfra 9,10 i 11 oznacza numer inwentarzowy
Skłąda się z trzech cyfr (000 - 999); jeżeli liczba wagonów w serii przekracza 1000 - wykorzystuje się cyfry grupy poprzedniej; numery inwentarzowe nadaje się od numeru najstarszego, oznaczonego cyfrą 000.
Cyfra 12 - cyfra samokontroli
Cyfrę samokontroli ustala się w sposób następujący:
- cyfry miejsc nieparzystych numeru (bez cyfry samokontroli) licząc od strony prawej do lewej należy pomnożyć przez 2,
- cyfry miejsc parzystych numeru (bez cyfry samokontroli) licząc od strony prawej do lewej należy pomnożyć przez 1,
- cyfry lioczynów (nie liczby) należy dodać,
- cyfrą samokontroli jest cyfra uzupełniająca do dziesięciu cyfrę jednostek w otrzymanej sumie.
Na przykład numer podany wcześniej jako przykład:
51 51 38-18 101-?
5 | 1 | 5 | 1 | 3 | 8 | 1 | 8 | 1 | 0 | 1 |
razy | ||||||||||
2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
daje | ||||||||||
10 | 1 | 10 | 1 | 6 | 8 | 2 | 8 | 2 | 0 | 2 |
Dodając cyfry iloczynów otrzymujemy:
1+0+1+1+0+1+6+8+2+8+2+0+2=32
Dopełnieniem 32 do pełnej dziesiątki jest cyfra 8 i jest ona cyfrą samokontroli.
Tak więc pełny numer wygląda tak:
51 51 38-18 101-8
Tak więc przykładowy numer:
oznacza:
wagon od ruchu międzynarodowego(RIC), przystosowany do toru 1435 mm bez możliwości zmiany szerokości toru, będący własnością PKP, klasy 11/2 klasy z 8 przedziałami lub 16-17 rzędów siedzeń, przystosowany do szybkości 120 km/h, ogrzewany parowo i elektrycznie 3000V prądu stałego, sto pierwszy w serii.