Parowóz serii Ty246

Układ osi
<-Przód - Tył ->
min.promień
łuku toru
150
165 12,7 0 (15) 0 12,7  
Oś toczna lub oś wózka
Oś napędna
(dowiązana)
Oś silnikowa
(z korbowodem)
50 Przesuwność osi w mm
(10) zwężenie obrzeża w mm

Dane techniczne parowozu serii Ty246

L.p.    
1 Dawna seria niemiecka -
2 Seria tendra 32D46
3 Układ osi 1-5-0
4 Największa dopuszczalna szybkość [km/h] 80
5 Średnice cylindrów [mm] 2 x 635
6 Skok tłoków [mm] 698,5
7 Nadciśnienie w kotle [kG/cm2] 16
8 Powierzchnia rusztu [m2] 6,30
9 Wymiary rusztu (dług x szer) [m] 3,048x2,063
10 Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej [m2] 20,90
11 Średnica zewn. płomieniówek i grubość ścianek [mm] 57/2,75
12 Odległość między ścianami sitowymi [mm] 5 353
13 Liczba płomieniówek [szt] 152
14 Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek [m2] 132,10
15 Średnica zewn. płomienic i grubość ścianek [mm] 143/4
16 Liczba płomienic [szt] 45
17 Powierzchnia ogrzewalna płomienic [m2] 102,00
18 Powierzchnia ogrzewalna odparowująca całkowita [m2] 255,00
19 Średnica zewn. rurek przegrzewacza i grubość ścianek [mm] 35/3,5
20 Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza [m2] 96,50
21 Zawartość wody w kotle [m3] *) 10,00
22 Przestrzeń parowa kotła [m3] *) 4,50
23 Ciężar kotła bez urządzeń i osprzętu [kG] 26 000
24 Ciężar kotła z urządzeniami i osprzętem [kG] 34 000
25 Zawartość wody w skrzyni wodnej [m3] 32
26 Zawartość węgla w skrzyni węglowej [T] 14
27 Średnica kół napędnych [mm] 1 450
28 Średnica kół tocznych:
- z przodu [mm]
- z tyłu [mm]

860
-
29 Całkowity ciężar parowozu w stanie próżnym [kG] 107 000
30 Obciążenie resorów jednej osi w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw
- VI zestaw

13 900
16 000
15 900
16 400
18 500
18 500
31 Nacisk osi na szyny w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw
- VI zestaw

16 000
19 000
19 000
20 000
21 500
21 500
32 Całkowity ciężar parowozu w stanie służbowym [kG] 117 000
33 Całkowity ciężar przyczepny (napędny) w stanie służbowym [kG] 101 000
34 Ciężar parowozu z tendrem w stanie:
- próżnym [kG]
- służbowym [kG]

137 600
193 600
35 Całkowity ciężar parowozu z tendrem w stanie służbowym na metr toru [T/m] 8,10
36 Typ hamulca Westinghouse
37 Rok budowy 1947

*) Przy poziomie wody 150 mm ponad skrzynią ogniową
**) R oznacza parowóz znormalizowany kolei niemieckich


Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych ładownych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60 70 80
Fe 21 020 19 150 14 510 10 000 7 510 5 750 4 180 2 730
Ne 780 1 420 1 610 1 480 1 390 1 275 1 080 810
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2 4,6
0 - - - - 2 200 1 500 1 000 595
1 - - - 2 450 1 660 1 160 770 455
2 - - - 1 900 1 300 925 620 360
3 - - - 1 560 1 080 760 500 285
4 - - 2 080 1 310 910 635 415 230
5 - - 1 780 1 120 780 540 350 -
6 - 2 200 1 550 980 675 465 295 -
7 2 230 1 920 1 370 860 590 400 250 -
8 1 980 1 720 1 215 765 470 350 210 -
10 1 610 1 410 1 000 620 415 275 - -
14 1 160 1 000 715 430 275 220 - -
20 790 690 475 270 - - - -
25 605 525 350 185 - - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 10 20 30 40 50 60 70 80
Fe 21 520 20 550 17 610 14 400 11 810 8 950 6 830 4 930
Ne 800 1 525 1 950 2 130 2 150 1 990 1 770 1 460
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2 4,6
0 - - - - - 2 370 1 630 1 070
1 - - - - 2 600 1 825 1 275 845
2 - - - 2 800 2 100 1 480 1 040 690
3 - - - 2 310 1 725 1 230 870 570
4 - - 2 550 1 950 1 465 1 050 740 480
5 - - 2 190 1 680 1 270 910 635 410
6 - 2 370 1 910 1 470 1 110 795 560 385
7 - 2 090 1 690 1 305 985 700 490 300
8 - 1 860 1 510 1 165 880 625 430 265
10 - 1 530 1 245 960 725 505 345 205
14 - 1 100 900 685 510 350 225 120
20 - 795 610 460 330 210 120 -
25 - 575 465 340 240 140 - -

Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych próżnych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60 70 80
Fe 21 020 19 150 14 510 10 000 7 510 5 750 4 180 2 730
Ne 780 1 420 1 610 1 480 1 390 1 275 1 080 810
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2 4,6
0 - - - 2 130 1 360 905 580 340
1 - - - 1 710 1 120 755 490 280
2 - - 2 400 1 430 950 640 415 235
3 - - 2 020 1 220 810 550 355 195
4 - - 1 740 1 050 705 480 305 -
5 - 2 260 1 520 930 620 420 260 -
6 2 400 2 000 1 350 825 550 370 230 -
7 2 130 1 775 1 200 735 490 325 200 -
8 1 900 1 580 1 080 660 440 290 - -
10 1 560 1 320 905 550 355 230 - -
14 1 130 965 665 390 245 - - -
20 775 670 450 250 - - - -
25 595 510 335 175 - - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 10 20 30 40 50 60 70 80
Fe 21 520 20 550 17 610 14 400 11 810 8 950 6 830 4 930
Ne 800 1 525 1 950 2 130 2 150 1 990 1 770 1 460
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2 4,6
0 - - - - 2 100 1 400 950 615
1 - - - 2 500 1 910 1 195 810 525
2 - - - 2 100 1 500 1 025 700 450
3 - - 2 470 1 800 1 300 800 610 395
4 - - 2 130 1 565 1 140 790 540 345
5 - 2 430 1 870 1 385 1 015 705 485 305
6 - 2 140 1 660 1 240 910 630 430 270
7 - 1 910 1 490 1 115 820 570 385 240
8 - 1 720 1 350 1 010 740 515 345 210
10 - 1 425 1 130 850 620 425 285 165
14 - 1 045 830 625 455 305 195 100
20 - 725 575 425 305 190 110 -
25 - 560 440 320 220 130 - -

Wykres wartości oporów jazdy w zależności od szybkości jazdy

Wp-opory jazdy,
v-szybkość jazdy parowozu


Wykres wartości sił pociągowych w zależności od szybkości i napełnień

Fn-siła pociągowa przyczepna,
n-liczba obrotów kół napędnych na sekundę,
E-napełnienie cylindra w dziesiątych częściach,
v-szybkość jazdy parowozu


Wykresy zależności obciążenia od szybkości i wzniesienia

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

wagony ładowne

wagony próżne

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

wagony ładowne

wagony próżne