Parowóz serii Tr21

Budowy niemieckiej

Układ osi
<-Przód - Tył ->
min.promień
łuku toru
150
75 0 (15) (15) 0  

Budowy polskiej

Układ osi
<-Przód - Tył ->
min.promień
łuku toru
150
55 0 (15) (15) 0  
Oś toczna lub oś wózka
Oś napędna
(dowiązana)
Oś silnikowa
(z korbowodem)
50 Przesuwność osi w mm
(10) zwężenie obrzeża w mm

Dane techniczne parowozu serii Tr21

L.p.    
1 Dawna seria niemiecka 5639-40
2 Seria tendra 22D23
3 Układ osi 1-4-0
4 Największa dopuszczalna szybkość [km/h] 60
5 Średnice cylindrów [mm] 2 x 615
6 Skok tłoków [mm] 660
7 Nadciśnienie w kotle [kG/cm2] 13
8 Powierzchnia rusztu [m2] 4,1
9 Wymiary rusztu (dług x szer) [m] 2,528 x 1,63
10 Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej [m2] 15,70
11 Średnica zewn. płomieniówek i grubość ścianek [mm] 51/2,5
12 Odległość między ścianami sitowymi [mm] 4915
13 Liczba płomieniówek [szt] 176
14 Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek [m2] 124,50
15 Średnica zewn. płomienic i grubość ścianek [mm] 133/4
16 Liczba płomienic [szt] 27
17 Powierzchnia ogrzewalna płomienic [m2] 52,10
18 Powierzchnia ogrzewalna odparowująca całkowita [m2] 192,30
19 Średnica zewn. rurek przegrzewacza i grubość ścianek [mm] 38/4
20 Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza [m2] 51,00
21 Zawartość wody w kotle [m3] *) 6,6
22 Przestrzeń parowa kotła [m3] *) 2,57
23 Ciężar kotła bez urządzeń i osprzętu [kG] 19 700
24 Ciężar kotła z urządzeniami i osprzętem [kG] 25 400
25 Zawartość wody w skrzyni wodnej [m3] 21,5
26 Zawartość węgla w skrzyni węglowej [T] 10
27 Średnica kół napędnych [mm] 1350
28 Średnica kół tocznych:
- z przodu [mm]
- z tyłu [mm]

1 000
-
29 Całkowity ciężar parowozu w stanie próżnym [kG] 73 600
30 Obciążenie resorów jednej osi w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw

10 440
14 040
13 860
12 240
14 025
31 Nacisk osi na szyny w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw

12 200
17 000
17 000
17 000
17 000
32 Całkowity ciężar parowozu w stanie służbowym [kG] 80 200
33 Całkowity ciężar przyczepny (napędny) w stanie służbowym [kG] 68 000
34 Ciężar parowozu z tendrem w stanie:
- próżnym [kG]
- służbowym [kG]

96 200
134 300
35 Całkowity ciężar parowozu z tendrem w stanie służbowym na metr toru [T/m] 7,00
36 Typ hamulca Westinghouse
37 Rok budowy 1922-1925

*) Przy poziomie wody 150 mm ponad skrzynią ogniową


Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych ładownych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60
Fe - 8 540 6 290 4 620 3 340 2 410
Ne   635 700 685 620 535
i %o \ w - 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8
0 - - - 1 540 985 635
1 - - - 1 120 730 475
2 - - 1 310 870 570 370
3 - - 1 050 705 460 300
4 - 1 300 875 585 380 245
5 - 1 100 740 495 320 200
6 - 945 640 425 270 165
7 - 830 560 370 235 140
8 - 735 495 325 200 115
10 - 595 395 225 150 -
14 - 415 270 165 105 -
20 - 270 165 90 - -
25 - 190 105 - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 20 30 40 50 60 65
Fe 11 740 8 350 5 970 4 280 3 100 2 530
Ne 870 925 885 790 690 605
i %o \ w 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,0
0 - - - 1 260 815 635
1 - - - 945 620 480
2 - - 1 140 745 490 380
3 - - 930 605 400 305
4 - 1 180 775 505 330 250
5 - 1 000 665 430 275 205
6 1 340 880 575 370 235 175
7 1 180 775 505 320 200 145
8 1 050 685 455 290 180 120
10 850 555 355 220 125 -
14 610 390 240 135 - -
20 405 250 140 - - -
25 310 180 95 - - -

Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych próżnych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60
Fe - 8 540 6 290 4 620 3 340 2 410
Ne   635 700 685 620 535
i %o \ w - 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8
0 - - 1 600 985 610 380
1 - - 1 250 790 495 310
2 - - 1 020 650 410 260
3 - 1 350 860 550 350 215
4 - 1 140 730 470 295 180
5 - 980 635 410 255 155
6 - 855 550 360 225 130
7 - 710 495 315 195 110
8 - 680 440 280 170 -
10 - 555 360 225 130 -
14 - 395 250 150 - -
20 - 260 155 - - -
25 - 185 100 - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 20 30 40 50 60 65
Fe 11 740 8 350 5 970 4 280 3 100 2 530
Ne 870 925 885 790 690 605
i %o \ w 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,0
0 - - 1 270 780 490 375
1 - - 1 020 640 405 310
2 - - 850 535 340 260
3 - 1 150 725 455 290 220
4 - 990 625 395 245 185
5 - 865 545 345 215 160
6 1 210 765 480 305 185 135
7 1 080 680 430 265 160 115
8 965 610 385 240 140 100
10 800 505 315 190 105 -
14 575 360 215 120 - -
20 390 235 130 - - -
25 300 175 - - - -

Wykres wartości oporów jazdy w zależności od szybkości jazdy

Wp-opory jazdy,
v-szybkość jazdy parowozu


Wykres wartości sił pociągowych w zależności od szybkości i napełnień

Fn-siła pociągowa przyczepna,
n-liczba obrotów kół napędnych na sekundę,
E-napełnienie cylindra w dziesiątych częściach,
v-szybkość jazdy parowozu