Parowóz serii Tr201 i Tr203

Układ osi
<-Przód - Tył ->
min.promień
łuku toru
150
80 0 (15) (10) 0  
Oś toczna lub oś wózka
Oś napędna
(dowiązana)
Oś silnikowa
(z korbowodem)
50 Przesuwność osi w mm
(10) zwężenie obrzeża w mm

Dane techniczne parowozu serii Tr201, Tr203

L.p.    
1 Dawna seria niemiecka  
2 Seria tendra 25D201
25D203**)
3 Układ osi 1-4-0
4 Największa dopuszczalna szybkość [km/h] 65
5 Średnice cylindrów [mm] 2 x 483
6 Skok tłoków [mm] 660
7 Nadciśnienie w kotle [kG/cm2] 13
8 Powierzchnia rusztu [m2] 3,94
9 Wymiary rusztu (dług x szer) [m] 2,140 x 1,840
10 Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej [m2] 13,30
11 Średnica zewn. płomieniówek i grubość ścianek [mm] 54/2,5
12 Odległość między ścianami sitowymi [mm] 4115
13 Liczba płomieniówek [szt] 150
14 Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek [m2] 96,00
15 Średnica zewn. płomienic i grubość ścianek [mm] 143/4,5
16 Liczba płomienic [szt] 30
17 Powierzchnia ogrzewalna płomienic [m2] 52,00
18 Powierzchnia ogrzewalna odparowująca całkowita [m2] 161,30
19 Średnica zewn. rurek przegrzewacza i grubość ścianek [mm] 35/3,5
20 Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza [m2] 43,79
21 Zawartość wody w kotle [m3] *) 6,1
22 Przestrzeń parowa kotła [m3] *) 2,4
23 Ciężar kotła bez urządzeń i osprzętu [kG] 18 000
24 Ciężar kotła z urządzeniami i osprzętem [kG] 22 500
25 Zawartość wody w skrzyni wodnej [m3] 25,0
26 Zawartość węgla w skrzyni węglowej [T] 10
27 Średnica kół napędnych [mm] 1450
28 Średnica kół tocznych:
- z przodu [mm]
- z tyłu [mm]

838
-
29 Całkowity ciężar parowozu w stanie próżnym [kG] 67 650
30 Obciążenie resorów jednej osi w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw

7 650
13 000
12 800
11 400
13 000
31 Nacisk osi na szyny w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw

9 750
16 000
16 000
16 000
16 000
32 Całkowity ciężar parowozu w stanie służbowym [kG] 73 750
33 Całkowity ciężar przyczepny (napędny) w stanie służbowym [kG] 64 000
34 Ciężar parowozu z tendrem w stanie:
- próżnym [kG]
- służbowym [kG]

92 550
133 650
35 Całkowity ciężar parowozu z tendrem w stanie służbowym na metr toru [T/m] 6,75
36 Typ hamulca Westinghouse
37 Rok budowy 1942-1945

*) Przy poziomie wody 150 mm ponad skrzynią ogniową
**) dla Tr203


Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych ładownych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60 70
Fe 9 810 7 270 5 160 3 53 3 340 2 410 530
Ne 365 535 570 525 420 295 140
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2
0 - - 1 980 1 175 670 335 125
1 - - 1 400 850 485 240 75
2 - 1 650 1 060 650 370 175 -
3 - 1 320 850 520 290 130 -
4 1 600 1 085 700 430 235 110 -
5 1 345 920 590 355 190 - -
6 1 155 790 505 305 155 - -
7 1 000 690 440 260 120 - -
8 890 610 385 225 105 - -
10 720 485 305 170 - - -
14 500 335 200 100 - - -
20 330 205 110 - - - -
25 240 145 - - - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 10 20 30 40 50 60 70
Fe 11 010 8 520 6 330 4 530 3 090 1 980 1 080
Ne 410 630 700 670 570 440 280
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2
0 - - - 1 500 900 520 255
1 - - 1 720 1 100 670 385 190
2 - - 1 320 850 520 295 130
3 - 1 560 1 060 690 420 230 95
4 1 800 1 290 880 570 345 185 -
5 1 520 1 090 745 485 290 150 -
6 1 310 940 640 415 245 120 -
7 1 145 825 560 360 205 95 -
8 1 015 730 495 315 180 - -
10 820 590 395 245 130 - -
14 580 410 270 70 - - -
20 380 260 160 - - - -
25 285 190 105 - - - -

Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych próżnych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60 70
Fe 9 810 7 270 5 160 3 53 3 340 2 410 530
Ne 365 535 570 525 420 295 140
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2
0 - - 1 330 750 410 200 75
1 - - 1 030 595 330 155 -
2 - 1 385 830 485 265 120 -
3 1 800 1 135 690 405 220 95 -
4 1 490 599 585 345 180 - -
5 1 265 820 505 305 150 - -
6 1 095 715 435 255 125 - -
7 960 630 390 220 105 - -
8 855 560 345 195 - - -
10 690 455 275 150 - - -
14 490 315 185 90 - - -
20 320 200 105 - - - -
25 240 140 - - - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 10 20 30 40 50 60 70
Fe 11 010 8 520 6 330 4 530 3 090 1 980 1 080
Ne 410 630 700 670 570 440 280
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2
0 - - 1 360 950 550 310 150
1 - - 1 270 770 455 250 115
2 - - 1 030 635 375 205 85
3 - 1 345 860 535 315 170 -
4 1 680 1 130 735 460 270 140 -
5 1 435 975 640 400 230 115 -
6 1 240 850 560 350 200 95 -
7 1 095 755 495 310 170 - -
8 970 675 440 275 150 - -
10 790 550 360 215 110 - -
14 560 390 250 - - - -
20 375 255 150 - - - -
25 280 185 100 - - - -

Wykres wartości oporów jazdy w zależności od szybkości jazdy

Wp-opory jazdy,
v-szybkość jazdy parowozu


Wykres wartości sił pociągowych w zależności od szybkości i napełnień

Fn-siła pociągowa przyczepna,
n-liczba obrotów kół napędnych na sekundę,
E-napełnienie cylindra w dziesiątych częściach,
v-szybkość jazdy parowozu