Parowóz serii Tkw1

Układ osi
<-Przód - Tył ->
min.promień
łuku toru
150
110 18 0 0 18 110  
Oś toczna lub oś wózka
Oś napędna
(dowiązana)
Oś silnikowa
(z korbowodem)
50 Przesuwność osi w mm
(10) zwężenie obrzeża w mm

Dane techniczne parowozu serii Tkt48

L.p.    
1 Dawna seria niemiecka -
2 Układ osi 1-4-1
3 Największa dopuszczalna szybkość [km/h] 80
4 Średnice cylindrów [mm] 2 x 500
5 Skok tłoków [mm] 700
6 Nadciśnienie w kotle [kG/cm2] 16
7 Powierzchnia rusztu [m2] 2,97
8 Wymiary rusztu (dług x szer) [m] 2,500 x 1,188
9 Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej [m2] 15,50
10 Średnica zewn. płomieniówek i grubość ścianek [mm] 51/2,5
11 Odległość między ścianami sitowymi [mm] 4 172
12 Liczba płomieniówek [szt] 97
13 Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek [m2] 58,50
14 Średnica zewn. płomienic i grubość ścianek [mm] 133/4
15 Liczba płomienic [szt] 30
16 Powierzchnia ogrzewalna płomienic [m2] 49,10
17 Powierzchnia ogrzewalna odparowująca całkowita [m2] 123,10
18 Średnica zewn. rurek przegrzewacza i grubość ścianek [mm] 35/3,5
19 Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza [m2] 48,60
20 Zawartość wody w kotle [m3] *) 5,20
21 Przestrzeń parowa kotła [m3] *) 2,20
22 Ciężar kotła bez urządzeń i osprzętu [kG] 14 000
23 Ciężar kotła z urządzeniami i osprzętem [kG] 18 300
24 Zawartość wody w skrzyni wodnej [m3] 10,0
25 Zawartość węgla w skrzyni węglowej [T] 6,0
26 Średnica kół napędnych [mm] 1 450
27 Średnica kół tocznych:
- z przodu [mm]
- z tyłu [mm]

850
850
28 Całkowity ciężar parowozu w stanie próżnym [kG] 78 000
29 Obciążenie resorów jednej osi w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw
- VI zestaw

13 600
14 100
14 150
13 900
14 100
13 600
30 Nacisk osi na szyny w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw
- VI zestaw

15 375
16 800
16 850
16 800
16 800
15 375
31 Całkowity ciężar parowozu w stanie służbowym [kG] 98 000
32 Całkowity ciężar przyczepny (napędny) w stanie służbowym [kG] 67 250
33 Całkowity ciężar parowozu stanie służbowym na metr toru [T/m] 6,90
35 Typ hamulca Wstinghouse, Knorr
36 Rok budowy 1950-1957

*) Przy poziomie wody 150 mm ponad skrzynią ogniową


Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych ładownych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60 70 75
Fe 18 350 14 670 11 330 8 890 7 060 5 620 4 480 3 930
Ne 680 1 085 1 255 1 315 1 305 1 245 1 160 1 090
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2 4,4
0 - - - - 2 070 1 470 1 060 895
1 - - - - 1 570 1 140 835 700
2 - - - 1 720 1 250 920 675 570
3 - - 1 950 1 400 1 030 760 560 470
4 - - 1 630 1 180 875 645 475 395
5 - 1 930 1 400 1 000 750 555 405 340
6 - 1 670 1 210 890 655 480 350 290
7 1 970 1 480 1 070 785 575 425 305 250
8 1 750 1 320 960 700 515 375 270 220
10 1 430 1 080 780 570 415 300 210 -
14 1 030 775 555 400 285 200 - -
20 705 525 370 255 - - - -
25 550 405 275 185 - - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 10 20 30 40 50 60 70 75
Fe 18 350 17 570 13 730 11 340 9 310 7 470 6 180 5 580
Ne 680 1 300 1 525 1 685 1 725 1 660 1 600 1 550
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2 4,4
0 - - - - - 1 960 1 470 1 270
1 - - - - 2 080 1 520 1 160 1 000
2 - - - - 1 660 1 230 950 825
3 - - - 1 810 1 380 1 030 800 695
4 - - 2 000 1 500 1 180 880 680 595
5 - - 1 700 1 320 1 010 765 590 515
6 - 2 030 1 500 1 160 895 670 520 450
7 1 970 1 800 1 320 1 030 795 595 460 400
8 1 750 1 600 1 180 925 710 530 410 355
10 1 430 1 310 970 755 580 430 330 285
14 1 020 955 700 545 415 300 225 185
20 705 655 475 365 270 190 - -
25 550 510 375 270 195 130 - -

Tabele obciążeń
dla wagonów towarowych próżnych

a) dla węgla o gorszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 5 500 kcal/kg lub mniej

v 10 20 30 40 50 60 70 75
Fe 18 350 14 670 11 330 8 890 7 060 5 620 4 480 3 930
Ne 680 1 085 1 255 1 315 1 305 1 245 1 160 1 090
i %o \ w 2,22 3,05 3,88 4,70 5,50 6,35 7,18 7,58
0 - - - 1 890 1 280 890 625 520
1 - - - 1 530 1 060 745 530 440
2 - - 1 870 1 280 905 640 455 380
3 - - 1 580 1 100 775 555 395 330
4 - 2 000 1 360 955 680 485 345 285
5 - 1 730 1 190 840 600 430 305 250
6 2 120 1 520 1 050 745 535 380 270 225
7 1 870 1 300 945 670 480 345 240 200
8 1 670 1 220 855 605 435 310 215 -
10 1 380 1 000 710 505 360 250 - -
14 1 000 740 515 365 255 - - -
20 690 505 350 240 - - - -
25 535 390 265 175 - - - -

b) dla węgla o lepszej wartości opałowej Wu wynoszącej orientacyjnie ok. 6 500 kcal/kg lub więcej

v 10 20 30 40 50 60 70 75
Fe 18 350 17 570 13 730 11 340 9 310 7 470 6 180 5 580
Ne 680 1 300 1 525 1 685 1 725 1 660 1 600 1 550
i %o \ w 1,8 2,2 2,6 3,0 3,4 3,8 4,2 4,4
0 - - - - 1 700 1 400 860 740
1 - - - 1 960 1 400 1 000 735 645
2 - - - 1 650 1 200 860 640 550
3 - - 1 930 1 410 1 040 750 560 485
4 - - 1 670 1 230 915 665 500 430
5 - 2 100 1 460 1 090 815 590 445 385
6 - 1 840 1 300 975 720 530 400 345
7 1 880 1 650 1 165 880 660 480 360 310
8 1 680 1 480 1 050 800 600 435 330 280
10 1 380 1 230 885 670 500 365 270 230
14 1 000 910 650 495 370 265 190 -
20 690 630 450 335 245 170 - -
25 535 495 350 255 185 120 - -

Wykres wartości oporów jazdy w zależności od szybkości jazdy

Wp-opory jazdy,
v-szybkość jazdy parowozu


Wykres wartości sił pociągowych w zależności od szybkości i napełnień

Fn-siła pociągowa przyczepna,
n-liczba obrotów kół napędnych na sekundę,
E-napełnienie cylindra w dziesiątych częściach,
v-szybkość jazdy parowozu