Załącznik
nr 12
ZNAKI DROGOWE
1. Znaki kilometrowe
i hektometrowe
1) znaki kilometrowe i hektometrowe na liniach
niezelektryfikowanych przedstawiają rys.1 i 2. Ustawia się je
na ławie torowiska w odległości minimum 2,50 m od osi toru lub
- w przekopie - na skarpie przekopu, z uwzględnieniem
następujących zasad:
a) znaki kilometrów i hektometrów parzystych ustawia się po
prawej stronie linii kolejowej patrząc w kierunku
kilometrowania, a znaki hektometrów nieparzystych, po lewej
stronie linii kolejowej,
b) słupek maluje się białą farbą , a oznaczenia cyfrowe
farbą czarną, po obu stronach słupka,
c) wymiary cyfr oznaczenia kilometra i hektometra są jednakowe i
wynoszą:
- wysokość 140 mm,
- szerokość 60 mm,
- grubość i odstęp między cyframi 20 mm,
2) tablice z oznaczeniami kilometrów i hektometrów na liniach
zelektryfikowanych (rys. 3) umieszcza się na słupach sieci
trakcyjnej według następujących zasad:
a) na najbliżej stojącym słupie trakcyjnym w stosunku do
właściwego punktu hektometrowego ,
b) tablice z oznaczeniami kilometrów i hektometrów parzystych
umieszcza się po prawej stronie linii kolejowej, a nieparzystych
- po lewej stronie,
c) jeśli wzdłuż linii znajduje się tylko jeden rząd słupów
trakcyjnych, tablice powinny być umieszczane na przemian, po obu
stronach słupa - parzyste i nieparzyste , zgodnie z kierunkiem
kilometrowania ,
d) wymiary i odstępy cyfr na tablicy powinny być zgodne z
normą PN 80/N-01606, a cyfry namalowane czarną farbą na
białym tle i umieszczone:
- na słupie betonowym - bezpośrednio na betonie,
- na słupie metalowym - na tabliczce przytwierdzonej do słupa.
e) Dodatkowo na tablicy lub boku słupa trakcyjnego maluje się
cyfry ze znakiem plus lub minus, oznaczające odległość słupa
od właściwego hektometra, z dokładnością do 0,1 m (np.
-21,2) - rys.4,
2) w obrębie torów stacyjnych, w przypadku braku możliwości
umieszczenia tablicy na słupie trakcyjnym można ją umieścić
na innych konstrukcjach (słupy teletechniczne, wiaty, bramki
itp.),
3) na mostach można nie umieszczać dodatkowych tablic z
oznaczeniami kilometrów i hektometrów,
Rys. 1 Znaki kilometrowe i hektometrowe niskie na liniach niezelektryfikowanych
Rys. 2 Znaki kilometrowe i hektometrowe wysokie na liniach niezelektryfikowanych
Rys.3 Znaki kilometrowe i hektometrowe na liniach zelektryfikowanych
Rys. 4 Sposób oznaczania domiaru do
położenia hektometru na tablicy na liniach zelektryfikowanych.
Uwaga: domiar może być też napisany z boku na
konstrukcji słupa
2. Znaki pochylenia
Rys.5 Znak pochylenia na liniach niezelektryfikowanych
Rys.6 Znak pochylenia na liniach zelektryfikowanych
Rys. 7 Zasada umieszczania znaków załomu profilu
3. Znaki regulacji
osi torów
1) oznakowanie linii znakami regulacji przeprowadza się dla
torów głównych i leżących w nich rozjazdów. Oznaczenia
wykonane na znakach dotyczą dwóch płaszczyzn: poziomej i
pionowej. Zależnie od typu znaku regulacji, oznaczenia wykonuje
się w formie nacięć lub znaków osnowy geodezyjnej (rys.8)
2) rozróżnia się następujące typy znaków regulacji:
a) znak wysoki (rys. 9 a i d),
b) znak niski (rys. 9 b),
c) znak na słupie trakcyjnym (rys. 9 c),
3) znaki regulacji umieszcza się w punktach głównych krzywizn
oraz w punktach pośrednich, według wykazu sporządzonego na
podstawie projektu regulacji. Na liniach zelektryfikowanych,
gdzie układem odniesienia regulacji są słupy trakcyjne,
punktów pośrednich między słupami nie stabilizuje się.
Szczegółowe rozmieszczenie znaków zawierają protokoły
zdawczo - odbiorcze regulacji osi toru.
Rys. 8 Znak kolejowej osnowy geodezyjnej.
Rys.9 Znaki regulacji osi toru